مهتاب گردان

یا حق
اگر می دانستیم بودنمان با هم چقدر محدود است، محبتمان بهم نامحدود میشد.
حضرت علی (ع)
.
از نو خواهم ساخت...

سفر عشق در دل زمان

يكشنبه, ۶ دی ۱۳۹۴، ۰۷:۳۸ ب.ظ

همه‌ی ما درباره‌ی زندگی مولانا و عشق او به شمس و حتی ظن و گمان‌های متفاوت پشت این عشق، حرف‌های بسیاری شنیده و جسته‌گریخته چیزهایی خوانده‌ایم. همه‌ی ما وصف کتاب مثنوی‌معنوی و دیوان شمس مولانا و حکایات خردمندانه‌ی آن را شنیده و شاید شعله‌ی اشتیاقمان برای شنیدن زندگینامه‌ی جلال الدین محمد ‌بلخی و دانستن مفاهیم شعر‌هایش روشن شده باشد. حال نویسنده‌ای پیدا شده که با زبانی کاملا ساده و بیانی شیوا داستان این عشق پر‌شور را بیان کرده و چهل قانون شمس را به زبانی امروزی نوشته است. 

 

زدودن زنگار از روایت تاریخی

داستان از دل زندگی مدرن آغاز میشود. از شخصیت زنی به نام "الا" که خودش را وقف دیگران کرده و در سنین میانسالی که کاملا در گرداب روزمرگی‌های معمول گرفتار شده، به سفارش محل کارش، مشغول ویرایش کتابی میشود که درباره‌ی تصوف و به طور خاص درباره‌ی زندگی مولانا و شمس نوشته شده است. علی‌رغم اینکه علاقه‌ای به خواندن داستانی در رابطه با تاریخ و عرفان ندارد کاملا جذب متن و داستان شده و در نتیجه زندگی‌اش دستخوش تحولی عظیم میشود. تحولی که ...

جریان کتاب از زبان شخصیت‌های متفاوتی از جمله مولانا، زنش، دو پسر و دختر‌خوانده‌اش؛ حتی متعصبین داخل شهر، نگهبانان، میخوارگان، زن بدکاره‌ای به نام گل‌صحرا و خود شمس بیان میشود که هر‌کدام از آن‌ها بخشی از داستان را روایت کرده، آن را پیش می‌برند. نویسنده با گریزی که در خلال داستان به زندگی مدرن و امروزی "الا" میزند، قصد دارد جهان‌شمولی موضوع مورد بررسی را نشان دهد. الا میتواند نشان‌دهنده‌ی شخصیت درونی هر‌کدام از ما باشد. مایی که دچار روزمرگی شده، هرچیزی حتی عشق را فراموش کرده‌ایم. این داستان از دل تاریخ بلند شده تا غبار و زنگار را از زندگی انسان امروزی پاک کرده و او را چون آینه‌ای بار دیگر با عشق رو‌به‌رو کند.

 

استقبال از مولانا در ترکیه

این کتاب نوشته‌ی نویسنده‌ی ترکی به نام الیف شفق است که در فرانسه متولد شده و رمان‌های متعددی به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و استانبولی دارد که تعدادی از آن‌ها جوایزی هم کسب کرده است.

الیف به علت علاقه‌ی وافرش به مولانا به تصوف روی آورد و کتاب "طریقت عشق" را به شیوه مثنوی، عرفانی و معرفتی نوشت. این کتاب یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ ترکیه محسوب میشود که بیش از پانصد بار تجدید چاپ شده است. در ایران این کتاب به تازگی توسط اکرم غفاروند ترجمه و انتشارات فکر‌آذین آن را به چاپ رسانده است. حال باید دید این کتاب که درباره‌ی شخصیت شاعر و عارف بزرگ ایرانی است چقدر در کشورمان مورد استقبال قرار گرفته و خوانده می‌شود.

 

سطری از طریقت عشق...

با آنکه به درویش شیر بز، انجیر عسلی و خرما تعارف کردیم، همه را با نزاکت رد کرد. نامش را پرسیدم. گفت که نامش شمس الدین تبریزی است و در بر و بحر، خدا را می جوید. از او پرسیدم: "آیا آنچه را که می‌جستی، یافتی؟!" درویش با اطمینان زیادی سر تکان داد. آتشی شرر‌بار از چشمان سیاهش گذشت:"یافتم، او همیشه با من بود."

مشخصات کتاب

عنوان: طریقت عشق

نویسنده:الیف شفق

ترجمه: اکرم غفاروند

ناشر: فکر آذین

تعداد صفحه: 392

قیمت: 26000 تومان

۹۴/۱۰/۰۶
محدثه ..

نظرات  (۱۰)

۰۶ دی ۹۴ ، ۱۹:۵۲ مترسک ‌‌
مولانا یعنی عشق 3>
مرسی از پیشنهاد کناب ^_^
پاسخ:
آره. آره. مخصوصا این کتاب رو که بخونین می بینین چه کارای عجیب غریبی کرده. 
خیلی مولانا خووبه. :)
خواهش میکنم. ^__^
یادمه ترکیه خیلی دلش میخاست مولانا رو بنا خودش به ثبت برسونه
:)
مولانارو بیشتر برا خاطر شمس دوس دارم

پاسخ:
خب آخه مردم اونجا واقعا بیشتر از ما به فکرشن. :)
مولانا هم آدم بزرگی بوده، حتی فارغ از وجود شمس. این رو سیر داستان مشخص میکنه. یعنی درواقع اونا نه استاد و شاگرد که یار روحانی هم بودن. :)
۱۴ دی ۹۴ ، ۰۲:۱۳ خانوم پاف
جمله ی آخرداخل گیومه  ....... 
ممنون از معرفی کتاب
پاسخ:
خواهش میکنم خانم پاف عزیز :)
من نگاه خیلی متفاوتی از زیبایی دارم.... اعتقاد عجیبی دارم که رفتار و طرز فکر ادما میتونه چهره رو هم تغییر بده خیلی از زیبا رو ها هستند که به دل نمی شینن خیلی زشت رو ها هم به دل میشینن
سبزه ها نمکیترن:)
پاسخ:
دقیقا همینه. زیبایی یه چیز کاملا نسبیه. توی نگاه و عقیده ی هرکسی یک تعریف براش وجود داره. پس مرزی هم نمیشه براش تعیین کرد. 
:)
مکر ما دخترای چاغ چمونه که میکه اهل قاجایم

پاسخ:
جانم! منظورم این نبود عزیزم. فقط خواستم بگم این که الان هنجار جامعه شده باربی های لاغر قد بلند میتونه تا چند ساله دیگه عوض بشه. منظورم جنگ با هنجار ها بود سوکلی جان. :)
من شهر لاغری دوست دارم
اما پسر عمه ام امده خواستکاری مندم چه کار کنم
می شه من راهنماییم کنید


پاسخ:
خب مهمه که بهش کشش داشته باشی. برات جذابیت داره؟ بقیه ی خصوصیاتش رو دوست داری؟ 
با سلام
چی سوالاتی باید ازش به پرسم
مامانم
می که پسر خوبی 
ولی اون زن باربی می خواد مندم چه کار کنم
شما بودین چه کار می کردین
مندم چرا امده خواستگاریم اون که زن لاغر می خواد

پاسخ:
سلام. 
خودش گفته که زن باربی میخواد؟ یعنی به کی گفته؟ میدونی وقتی پسرا فامیلی میان خواستگاری معمولا از طرف خوششون میاد. احتمالا دوستت داره. فارغ از همه ی خصوصیات ظاهری. همه چیز که ظاهر نیست. شاید رفتارت رو دوست داره. به نظرم همین رو ازش بپرس. که چطور زنی دوست داره؟ و اینکه خواستگاریش به پیشنهاد خانواده ش بوده یا واقعا خودش انتخاب کرده. 
بعدم اگر فقط مشکلت روی ظاهره و بقیه ی خصوصیاتش رو دوست داری (خودت ها! نه خانواده ت! چون نوشتی مامانم میگه!) سعی کن باهاش حرف بزنی و ببینی بهش علاقه مند میشی یا نه! نتیجه ش رو به منم بگو. ؛) :))
وقتی یافته هایم را با باخته هایم مقایسه میکنم میبینم چون خدا را یافته ام ، هر چه باختم مهم نیست. آموختم که تمام ماجرای زندگی فقط قانون عشق بازی "خدا" با ماست
پاسخ:
متوجه نشدم الان ربطش به نظرات قبلت چی بود اما ...
زندگیت پر از عشق بانو. :) خوشحالم از آشنایی با یک دوست گیلکی :)
سلام
بهم می گه نباسید ارایش کنم 
چه بهش بگو
دوش دارم
پاسخ:
نگاه کن عزیزم
هر شاعری یه روز شعرش به پایان میرسه. 
هر نوازنده ای یک روز از آهنگ زدن دست میکشه. 
هر زیبایی یک روز زشت و هر ثروتمندی یک روز فقیر میشه. 
تنها چیزی که برای آدما باقی میمونه احترامه. 
وقتی احترام وجود داشته باشه ، اون ب احساسات و روحیه لطیفت احترام میذاره و سعی مبکنه بفهمت. 
به نظرم هر زنی بدون آرایش هم زیباست. پس فکرت رو با شک به این قضیه مسموم نکن. بیشتر بپرس ببین با دغدغه های تو موافقه. مثلا اگر درس رو دوس داری موافقه که درس رو ادامه بدی؟ یا موافقه بری سر کاری که علاقه داری؟ اینا خیلی مهمتره دوست جان. 
موفق باشی. 
۲۱ بهمن ۹۴ ، ۲۰:۱۷ میچکا بانو
مولانا رو دوس دارم .. شعرهاشو .. مضامین ابیات شو .. همه چیزشو .. :)
پاسخ:
چه خوب. :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">