مهتاب گردان

یا حق
اگر می دانستیم بودنمان با هم چقدر محدود است، محبتمان بهم نامحدود میشد.
حضرت علی (ع)
.
از نو خواهم ساخت...

مسجد را در پستوی شهر نهان باید کرد!!!

پنجشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۵، ۰۱:۵۷ ق.ظ
در رشته شهرسازی درسی داریم به نام طرح. در این درس 5 واحدی! که هر ترم هم ارائه می شود استاد یک منطقه از شهر را انتخاب می کند و بعد میخواهد آنجا را طراحی کنیم یا برایش برنامه بریزیم. بگذریم که قسمت سخت کار، نه شب بیداری ها، مشاهده ها و برداشت ها میدانی و ماکت ساختن ها، بلکه کار گروهی است. 
این ترم محدوده اطراف حرم است و قصد داریم آنجا را یک محدوده فرهنگی-مذهبی طراحی کنیم. 
جالب ترین قسمت این قضیه برایم این بود که مدت زیادی با یکی از دوست هایم صحبت کردیم تا قانع شد که مسجد می تواند در کنار تئاتر و آموزشگاه هنر قرار بگیرد. موقعی که داشت با من مخالفت می کرد و میگفت مردم و مخاطبان تئاتر از جنس مسجد نیستند منظور حرفش را می فهمیدم اما نمیدانستم چطور به عنوان یک شهرساز که دارد لیسانسش را می گیرد نمی تواند تفکیک کند که ما نباید از مخاطبمان خط بگیریم بلکه قرار است به شهر و مخاطبمان خط بدهیم. 
می گفت جنس مخاطب تئاتر 80 درصد مذهبی نیست و در نتیجه نباید در کنار مسجد قرار بگیرد و من فکر میکردم که خیلی بدیهی است که اگرچه مذهبی نباشند اما هنگام رد شدن از کنار مسجد، چشم هایشان را نمی بندند و ابراز تنفر نمی کنند! بلکه اگر مسجد فضای قابل تاملی داشته باشد به داخلش می روند و از معماری زیبای آن، فضا و صحن دل انگیزش و حتی حوض آب آن نشاط و سرزندگی می گیرند. زیرا آن ها را با اصل خودشان، گذشته خودشان و حتی اصل هنر، پیوند می زند. 
دوستم می گفت: موسیقی که در آموزشگاه شنیده می شود با مسجد در تضاد است! و من دوست داشتم بدانم چرا باید آنقدر هنر موسیقی در کشور ما منزوی باشد که در ذهنمان جا بیفتد لابد با اسلام در تضاد است! موسیقی هم مثل خیلی از هنر های دیگر حق دارد شنیده شود و یک فرد مذهبی در مقام یک انسان مطمئنا از آن لذت خواهد برد. چنانچه آوای اذان و قرائت قران نیز موسیقی معنوی و الهام بخش خودش را دارد و سعی می شود با صوت دلنشین قرائت شود. پس اسلام هم درک می کند که موسیقی در نوع اصیل آن یک هنر است. و خلقت هم خودش یک نوع موسیقی است. از صدای آب بگیرید تا زیر و بم و تفاوت صدای خودمان بین زن و مرد. 
خلاصه که هنرمند، روح زیبایی و لطافت را درک می کند و مسجد اگر در شکل اصیل خود باشد، یک هنر، یک موسیقی و یک الهام است برای جامعه. اصلا چرا چنین نباشد؟ جز اینکه ما خودمان داریم آگاهانه سعی می کنیم خط روایی این دو را جدا از هم در نظر بگیریم؟!
موافقین ۵ مخالفین ۱ ۹۵/۰۹/۲۵
محدثه ..

نظرات  (۶)

آفرین کاش بقیه هم کمی به فکر معماری اسلامی و هنر متعهد انقلابی (هما) بودند
پاسخ:
:)
قطعا همینطوره...
چه دید خوبی دارید و این دید رو به من هم نشون دادین :)
پاسخ:
خوشحالم تونستم دیدگاهم رو منتقل کنم. واقعا خوشحالم. :)
کلا گاهی قانع کردن بعضی ها خیلی سخته!
پاسخ:
خیلی خیلی :)) متاسفانه :/
واقعیت اینه که باور مردم همینه.
برای مثال همین مسجدی که در نزدیکی تئاتر شهر ساخته شد، و جنجال های زیادی به پا کرد.
برای طراحی ساختمونش اول یه طرح کلاسیک مسجد رو پیشنهاد دادن با طراحی مهندس نقره کار، که یه سریا مخصوصا هنرمندا اعتراض کردن که برافراشته شدن منار و کلا مسجدی با این ارتفاع در کنار ساختمون گرد و کوچیک تئاتر شهر باعث می شه که کوچیک و کم ارزش به نظر بیاد و ارزش هنر رو زیر سوال می بره و اینحرفا. بعد مهندس دانشمیر طرحی داد که برمبنای لنداسکیپ باشه و ارتفاعش هم اونقدری نباشه که ساختمون تئاتر شهر رو تحت الشعاع قرار بده، و به اون ساختمون احترام بذاره. که مذهبیون اعتراض کردن که این چه وضع مسجده بنای شرک آلوده و اینا، و چند سالی میشه که در تلاشن تا خرابش کنن.
حالا من کاری ندارم ک حق با کیه، اما کلا توی این مملکت انقدر چند دستگی هست که نشه با فکر باز یه چیزی رو طراحی کرد
پاسخ:
آفرین! مثالت فوق العاده بود. منم یه ارائه درباره همین مسجد داشتم. خیلی هم پر و پیمون. واقعا وضعیتش جای تاسف داره. در صورتیکه طرح آقای دانشمیر طرح خوبی هم هست و متناسب با فضای اطراف تئاتر و کتابفروشی های خیابون های اطراف. 
ولی قبول بفرمایید که با وضعیت فعلی نمیشه مسجد رو کنار آموزشگاه هنر یا تئاتر یا سینما ساخت . با وضعیت فعلی مسجد به تباهی میره ! مثل کاری که با مسجد پارک دانشجوی تهران کردند ! مسجدی که به خاطر تئاتر شهر تهران گنبدش رو برداشتند و مسجد رو پست مدرن کردند . قبول کنید که باید قداست مسجد حفظ بشه . تا مادامی که هنر، هنر اصیل نیست این وضعیت ادامه داره و گرنه به قول شما مسجد خودش سرشار از روح هنری و هنرمندیه .
پاسخ:
مسجد کنار تئاتر شهر متفاوته ولی با اصل معماری مسجد در تضاد نیست. نوع دیگه ای از مسجده و کالبدش نشون میده که از زمین به افلاک میشه رسید. :)
میدونی از چی خوشم اومد؟ از اینکه تو عقیده داری تو باید کاری کنی که روی محیط اثر بزاری. معلومه رشته تو به خوبی فهمیدی. دمت گرم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">